Paul Kampman, beeldmaker: het logo
We zien hier een minimalistisch ontwerp. Het logo dat voor Paul Kampman werd ontworpen door ontwerpbureau Logorivals is strak, slim en simpel. Een helder en puntgaaf ontwerp is makkelijker te herinneren. Het zegt meer met minder. Kosten noch moeite zijn bespaard door Logorivals om te komen tot dit pareltje. Ook de website ziet er geweldig uit.
Maar eerst zoomen we verder in op het ontwerp van dit logo. We zien een icoon/logo en herkennen hierin gelijk een iris, maar in zijn geheel zo strak uitgelijnd dat alles in perspectief valt. Dat is dan ook gelijk de prachtige dubbele bodem in dit ontwerp. Als beeldmaker ben je ook genoodzaakt om alles in perspectief te zien. Op die manier maak je de mooiste beelden. Het is alsof dit logo ons wil vertellen: “Hey, kijk eens mee door de ogen van deze beeldmaker”.
En het zal niet als een verrassing komen, maar op de schitterende website van Paul Kampman, www.paulkampman.nl, krijgen we een voorproefje van hoe het is om door zijn lens te kijken. Werkelijk prachtige foto’s zijn hier te bewonderen. Opvallend is ook hier het minimalistische ontwerp van de website. Minimalisme is de poging om dingen tot hun eenvoudigste vorm, karakter of functie te herleiden (Wikipedia). In het geval van deze website kunnen we stellen dat de perceptie van de bezoeker voor alles gaat, zeker ook voor de expressie van de ontwerper. Eenvoud is de sleutel. Het wekt nieuwsgierigheid, maar beperkingen vereisen ook meer creativiteit. Bovendien drukt het de kosten; werken met slechts enkele elementen en functies bespaart de ontwerper immers tijd.